خانه > دانش و فناوری > خودرو > دیفرانسیل جلو یا عقب‌؛ کدام بهتر است؟
دیفرانسیل جلو یا عقب‌؛ کدام بهتر است؟

دیفرانسیل جلو یا عقب‌؛ کدام بهتر است؟

دیفرانسیل جلو یا عقب‌؛ کدام بهتر است؟ همواره برای کسانی که در زمینه­ خودرو فعالیت داشته یا به دنیای اتومبیل­‌ها علاقه­‌مند هستند، این مشغولیت ذهنی وجود دارد که آیا خودروهای دیفرانسل جلو نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب برتری دارند یا برعکس؟

به گزارش جام جم آنلاین، همواره برای کسانی که در زمینه­ خودرو فعالیت داشته یا به دنیای اتومبیل­‌ها علاقه­‌مند هستند، این مشغولیت ذهنی وجود دارد که آیا خودروهای دیفرانسل جلو نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب برتری دارند یا برعکس؟ در پاسخ باید گفت: هرکدام از این دو نوع خودرو مزایا و معایبی دارند که متناسب با کاربرد و ترجیحات شما نسبت به دیگری برتری می یابند.

در خودروهای دیفرانسل جلو مجموعه­ محرک – پیشرانه، جعبه­‌دنده، دیفرانسیل و چرخ‌های محرک- تماما در جلوی خودرو قرار دارند. در مقابل، در خودروهای دیفرانسیل عقب نیروی پیشرانه بواسطه ­ محور انقال نیرو (میل ­گاردان) به دیفرانسیل چرخ­‌های عقب منتقل می شود.

امروزه خودروهای دیفرانسیل جلو سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده‌­اند، اما این امر دلیل بر برتری آنها نیست. قرار گرفتن دیفرانسیل در عقب خودرو مزایایی همچون شتاب، هندلیگ و توزیع وزن بهتر را ارائه می کنند. شتاب بهتر در این خودروها ناشی از آن است که انتقال وزن به چرخ های عقب در شروع حرکت، سبب چسبندگی بیشتر آنها شده و با توجه به محرک بودن چرخ‌­های عقب در این خودروها کشش بیشتری از تایرها دریافت می‌شود.

همچنین خودروهای دیفرانسل عقب در جلوی خودرو از پیچیدگی کمتری برخوردارند، در نتیجه زاویه‌ فرمان‌گیری بیشتر بوده و در محیط کوچکتری می توانند دور بزنند و بخاطر تقسیم وزن بهتر و فرمان‌پذیری بیشتر، دارای خوشدستی بالاتری خواهند بود. تقسیم وزن بهتر در این خودروها باعث می شود وزن موجود بر روی چرخ‌های عقب بیشتر بوده و از قفل شدن سریع چرخ ها جلوگیری شود.

در نتیجه با نصب ترمزهای قوی بر روی چرخ های عقب، کمک شایانی به توقف سریع خودرو خواهد شد. این نوع خودروها برای کاربری بعنوان ماشین‌های حمل بار که وزن زیادی بر روی چرخ های عقب قرار می گیرد بسیار مناسب هستند. در مقابل، سیستم انقال قدرت این خودروها بدلیل وجود میل گاردان در وسط ماشین باعث کاهش فضای داخلی اتاق شده و نیز به وزن خودرو می افزاید که این امر باعث افزایش میزان مصرف سوخت نیز می شود. علاوه بر این، بدلیل انتقال نیروی پیشرانه به میل گاردان و سپس به دیفرانسیل عقب، در این خودروها شاهد میزان هدر رفت بیشتر انرژی هستیم.

نکته‌ منفی دیگر برای خودروهای دیفرانسیل عقب این است که بدلیل کاهش وزن بر روی چرخ محرک، در مقایسه با خودروهای دیفرانسیل جلو، در مسیرهای لغزنده دچار بکسوات شدید و بیش‌فرمانی می شوند. در سوی دیگر همین معایب باعث برتری خودروهای دیفرانسیل جلو خواهند شد.

مزیت عمده‌ اتومبیل‌های دیفرانسیل جلو تولید ارزان قیمت­تر آنهاست. منسجم بودن پیشرانه، جعبه دنده، فرمان و سایر اجزا در جلوی خودرو سبب می شود که این بخش بشکل یک واحد منفرد در کارخانه ساخته شود. در نتیجه، کار کمتر در فرایند ساخت و همچنین نیاز به قطعات کمتر، موجب کاهش هزینه­ می‌شود. چنانکه قبلا اشاره شد، از مزایای دیگر این نوع انتقال قدرت برتری عمومی این خودروها از نظر هندلینگ در شرایط جوی ناسازگار و جاده های لغزنده است.

انتهای پیام/

دیفرانسیل جلو یا عقب‌؛ کدام بهتر است؟

همچنین ببینید

مقصد بهینه خودروهای پسابرجامی

مقصد بهینه خودروهای پسابرجامی

«صادرات ۳۰ درصدی» در شرایطی به‌عنوان یکی از الزامات وزارت صنعت،معدن و تجارت برای حضور خودروسازان دنیا در ایران لحاظ شده که مشخص نیست آیا تیراژ خودروهای خارجی پسابرجامی امکان محقق شدن این هدف را خواهد داد؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *